Verktygsguide: Adjustment Layers
Denna guide är för dig som vill ha utökade kunskaper inom de verktyg som Photoshop erbjuder.
I den här guiden beskriver jag hur man använder Adjustment Layers, en väldigt nyttig funktion i Photoshop. Adjustment Layers ger dig möjligheten att göra ändringar på bilden utan att röra några direkta pixlar. Dessutom kan du applicera effekten på de delar du vill i bilden.
För att hitta till dina val inom adjustment Layers går du in på Layer/ New Adjustment Layer/*
Eller så går du till ditt Lagerfönster. (Om du inte har något så finns det att klicka fram under Window/Layers och ser till att den är ibockad.) I Lagerfönstret finner du en liten ikon som föreställer en svartvit cirkel.
Bilden jag ska demonstrera med föreställer en liten apa med väldigt söta toffsar vid öronen. Jag ska visa er ett sätt att ändra färgen på dessa toffsar genom att använda Adjustment Layer / Hue & Saturation.
Vi börjar som alltid med att duplicera lagret genom att trycka CTRL+J och sedan går vi alltså in på Adjustmentlayer/Hue & Saturation och klickar okay på rutan som poppar upp.
Sedan ställer vi in de olika spakarna tills vi har nått ett resultat, det spelar ingen roll att hela bilden nu är rödfärgad, det fixar vi snart till.
Nu har vi alltså en väldigt rödfärgad bild. Och I ditt Lagerfönster har du fått ett nytt lager.
Om du nu målar svart eller vitt på Lagermasken som vi har skapat genom att skapa ett Adjustment Layer, så antingen framhäver du de ändringar du gjort i det lagret, eller så gömmer du dem.
Målar du svart på masken så döljer du ändringarna du gjort.
Målar du vitt på masken så syns ändringarna du gjort.
Som ni ser så har inte området som är svartmålat ändringarna. Medan det vita är fortfarande rött i bilden.
Jag väljer att först måla hela masken svart, och sedan måla vitt på de områden jag vill ha rödfärgade, dvs toffsarna i det här fallet.
Vi har då detta:
Voilá! Örontoffsar och ”ansikte” är rödtonade!
Om jag nu skulle ändra mig, och kanske vilja ha hela apan röd, men inte bakgrunden, så är det bara att måla vitt på över apan i lagermasken.
På det här viset kan man alltid ångra sina ändringar, och det är enkelt att justera bara delar av motivet. Det är det som är det fina med Adjustment Layers!
Denna guide är skriven av Mimi Roug September 2009